Telefoon stuk?

20-05-2021 – Je smartphone of tablet kan zomaar kapotgaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar het kan ook een technisch probleem zijn. Hier een aantal tips om je smartphone, tablet of laptop te repareren!

Defect, maar niet jouw schuld

Wanneer een smartphone of tablet binnen het garantietermijn stuk gaat, heb je recht op een kosteloze reparatie. Dit moet vaak in de winkel waar je het toestel hebt gekocht. Je hebt namelijk wettelijk recht op een goed product. Daarnaast geeft een fabrikant vaak 1 of 2 jaar garantie. Vaak zit het verschil in de B2B en B2C.

Kijk of je recht hebt op garantie!

Is jouw apparaat recent stuk gegaan, bekijk dan goed of er nog garantie op zit. In een paar eenvoudige stappen weet je precies wat je garantierecht is. Defect door eigen schuld Gaat het om een reparatie die door eigen schuld defect is, dan heb je geen recht op een kosteloze reparative van de fabrikant. De meeste reparaties worden dan niet gedekt, tenzij je een aanvullende verzekering hebt afgesloten bij de fabrikant of winkelier.

Ga ik naar de fabrikant of een reparateur?

Als je telefoon of tablet stuk is door je eigen schuld, kan je naar een van de servicepunten van de fabrikant gaan of je klopt aan bij een onafhankelijke reparateur. Tussen beide partijen zitten verschillen.

Origineel of niet

Mocht je ervoor kiezen om jouw toestel niet bij de fabrikant te repareren, maar bij een onafhankelijke reparateur, is verstandig om te vragen naar originele onderdelen. Dat betekent dat je dezelfde onderdelen krijgt als de oorspronkelijke onderdelen uit het apparaat. Dit is vaak het belangrijkste bij schermen. Imitatieschermen kunnen vaak van lagere kwaliteit zijn, bijvoorbeeld omdat het contrast slechter is en het scherm op kortere termijn kan verkleuren. De imitatieschermen zijn over het algemeen wel een stuk goedkoper, vandaar dat veel mensen kiezen voor een imitatiescherm. Bij Samsung schermen zij vaker originele onderdelen te krijgen, vandaar dat de reparatiekosten bij een Samsung vaak een stuk hoger is dan een iPhone.

*Vraag dus altijd wat voor onderdelen de reparateur gebruikt!

Onderzoekskosten reparatie

Houdt er rekening mee dat een reparatie met meerdere gebreken in kosten kan oplopen. De reparateur voert eerste een onderzoek uit voordat er wordt gestart met de reparatie. Zo kan de klant ervoor kiezen om het toestel uiteindelijk wel of niet te laten repareren. Het gevolgd hiervan is dat de klant wel onderzoekskosten moet betalen. Laat je daarom goed informeren over onderzoekskosten voordat je een toestel afgeeft of opstuurt.

Garantie op de reparatie

De reparateur geeft vaak garantie op het apparaat. De garantieperiode verschilt per reparateur, dit kan variëren van 3 tot 12 maanden. Sommige reparateurs geven dan ook langer garantie op een origineel onderdeel.

Wil je meer informatie over de bovenstaande punten? Dan vertel ik je graag meer!